Sunny Saturday

Publicerat den: 2010-04-24, klockan: 12:39:56.
Hejhej,

Igår blev det ingen uppdatering alls. Vet inte varför men hade ingen lust att blogga och inget att blogga om så det fick bli en dag utan bloggen för mig.

Idag är det underbart väder ute. Jag har precis duschat och klätt på mig och ska snart ta bussen till Lysekil och möta upp Ana. Vi ska gå och sola och sen hem t henne för lite fix. Ikväll ska vi vara barnvakt åt Ewes kusiner så det ska bli en toppenkväll med de bästa =) 
Ska tvinga Ana att ta outfit bilder på mig sen så jag ska försöööka blogga i eftermiddag.;) Nu åker glajjorna på så går jag t bussen, pussss

Kommentarer
Postat av: Thomas

Att man kan tänka sig att sola solarium frivilligt... OFATTBART!!



Från SSM:s hemsida(Statens strålskyddsmyndighet)



"Hälsorisker med solarier

Det finns ett tydligt samband mellan solariesolande i unga år och hudcancer. Särskilt den elakartade formen malignt melanom kopplas till solariesolning. Antalet fall av hudcancer har ökat markant under de senaste decennierna i hela Norden.



Myndigheten avråder från solariesolning

Strålsäkerhetsmyndigheten avråder i synnerhet personer under 18 år, personer med ljus och känslig hud och den som har många eller stora födelsemärken att sola solarium. Ju yngre du är, desto känsligare är huden.



Några råd om du trots allt solar i solarium:



Sola inte mer än 5 minuter om du inte redan är brun.

Var noga med att följa det solningsschema eller den bruksanvisning som ska finnas tillgänglig vid solariet. Överskrid inte den rekommenderade soltiden!

Sola inte i solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett säkert skydd mot skador från solen.

Anpassa tiden i solariet efter din hudtyp och efter hur solkänslig du är.

Följ de råd från Strålsäkerhetsmyndigheten som ska finns anslagna på eller intill varje solarium.



Strålsäkerhetsmyndighetens roll

Strålsäkerhetsmyndigheten utfärdar föreskrifter om solarier. Bestämmelserna innebär särskilda krav på information till solariekunderna och krav på att solarieägarna använder rätt utrustning. Sedan hösten 2007 har kommunen tillsynsansvaret över solarier."



2010-04-24 @ 16:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0